סיורים במנהרות הכותל – המדריך המלא על האטרקציה בעיר העתיקה

אחד מאתרי התיירות הפחות ידועים והיותר מעניינים בירושלים הוא מנהרות הכותל. מדובר במערך של מנהרות שנחצבו מתחת לכותל המערבי ולאורך התוואי שלו. מבחינת המיקום, התוואי של מנהרות הכותל עובר מתחת לשטח המוכר כיום כרובע המוסלמי בירושלים.

מתחם מנהרות הכותל כולל מבנים מתקופות שונות, המעידים על כך שההיווצרות של המנהרות הללו לא הייתה רציפה ולא אירעה בתקופה ספציפית. ניתן למצוא במקום מבנים מתקופת בית שני, כמו גם כאלה מימי הביניים ואף מהעת החדשה. אבל דבר אחד ברור – עצם קיומן של המנהרות מתחת לכותל מעיד על הקיום של תרבות יהודית חיה ונושמת, שנמשכה לאורך מאות רבות של שנים ולא פסקה גם אחרי חורבן בית המקדש. מהן בעצם מנהרות הכותל? איך הן נוצרו ומה המשמעות שלהן? מה הייחוד והערך המוסף של טיול במנהרות הכותל? בשורות להלן נשיב על השאלות הללו בהרחבה

מנהרות הכותל

מהן בעצם מנהרות הכותל ומה ניתן לראות שם

מנהרות הכותל נחפרו, כאמור, מתחת לכותל המערבי, שהיה בעצמו אחד מקירות התמך של בית המקדש. קיימות הערכות ותיאוריות שונות באשר לכוונות ולמטרות של מי שחפרו את המנהרות הללו. אחת היותר מעניינות שביניהן גורסת כי המנהרות שמשו דרך מעבר לכוהנים, לצורך קיום פולחנים וטקסים דתיים. להלן רשימה חלקית של המנהרות שנחפרו מתחת לכותל:

  • התעלה החשמונאית: תעלת מים שאורכה כשמונים מטר, והיא מיוחסת לתקופת השלטון החשמונאי בארץ. מדובר בתעלה גבוהה ורחבה (רוחב של 1.2 מטר).
  • בריכת הסטרותיון: הבריכה הוקמה על ידי הורדוס, ייתכן שמטרת ההקמה שלה היתה מניעת הצפת הרחוב במים שהתנקזו לתוך התעלה החשמונאית בימים גשומים ובכלל. בימי אדריאנוס הפכה הבריכה הזאת למאגר מים תת קרקעי.
  • האולם ההרודיאני: האולם הזה התגלה באחד המפלסים העמוקים ביותר של המנהרות, והוא נבנה ככל הנראה בימיו של המלך הורדוס. מטרתו המקורית לא ברורה, אבל האולם הזה שימוש ככל הנראה כסוג של מחסן תחמושת בעת הקרבות על ירושלים, ושם היו מונחות אבני בליסטראות גדולות. בתקופה המוסלמית האולם הזה כוסה בקשת קמורה, שעליה נבנו חלק מהבתים של הרובע המוסלמי בעיר.

אף שבשורות לעיל הוזכר רק חלק מהחללים והמנהרות שמתחת לכותל, אפשר להבין את החשיבות הרבה שלהן להיסטוריה היהודית בירושלים, ואת המשמעות הרבה שיש לכל גילוי לאישוש התיאוריה המחזקת את הנוכחות היהודית על הר הבית.

איך נוצרו מנהרות הכותל ומה המשמעות שלהן

המנהרות שנחפרו מתחת למסלול הכותל בירושלים מאששות, כאמור, את הנוכחות היהודית הרציפה במקום, שמעולם לא פסקה. מנהרות הכותל נחפרו, ככל הנראה במהלך תקופות שונות. חלק מהן נוצרו עד בתקופת המלך הורדוס ואף לפניו, בתקופת המלך צדקיהו. חלק אחר נוצר בתקופות שונות, כולל בתקופה המוסלמית. עד היום נחפר רק חלק מהמנהרות הללו. חלקים רבים אחרים לא נחפרו, פשוט כיוון שאף גוף העוסק בנושא הארכיאולוגיה, לא יכול לחפור מחוץ לתוואי הצר העובר מתחת לשכונות הרובע המוסלמי של ירושלים. אין לדעת אל נכון את המטרה של כל אחד מהחופרים, אבל מצד שני אפשר להניח שהמטרות של מנהרות אלה היו פרקטיות. לעיתים נעשה בהן שימוש כמאגרי מים או כדרכים המובילות אליהם, ולעיתים הן שמשו כמחסנים. כך או אחרת, מדובר במבט על העיר ירושלים מנקודת מבט בלתי שגרתית בעליל.

סיור במנהרות הכותל בירושלים

הייחוד והערך המוסף של טיול בתוך מנהרות הכותל 

כאמור, רק חלק קטן יחסית ממנהרות הכותל אכן נחפר. קיימים עוד חללים רבים אשר טרם נחפרו. הייחוד של המנהרות הללו טמון בעובדה שהן נבנו מחומרים שהיו זמינים במקום ומאבנים מקומיות. ייתכן מאד שבזמנים שונים ובהזדמנויות שונות שמשו המנהרות הללו כמקומות מסתור, כמחסנים או כמקומות שניתן היה להגיע אליהן במטרה להירגע ולהתבודד עם הבורא. כיום, מנהרות הכותל מהוות אתר תיירותי המוכר היטב הן למבקרים והן לתושבי המקום. עם השנים, מספר המבקרים במנהרות נמצא בעלייה, לאור התגליות המשמעותיות ההולכות ומצטברות בהן. אחד התופעות הרבות שאפשר לגלות, היא שהבסיס של הכותל המערבי בנוי רובו ככולו מאבנים גדולות מאד. אורך האבנים הללו עשוי להגיע למעל עשרה מטרים, מה שהופך את הבסיס של הכותל לרחב ויציב מאד. אתר בני מצווה מציע טיולי בר מצווה מאורגנים, שיכולים להיות דרך מעניינת לחגוג בר מצווה. כדאי ליצור קשר כבר כעת ואנו נארגן עבורכם את הטיול המושלם.

שתפו ברשתות:

צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

למידע ופרטים נוספים

צרו איתנו קשר